Er bestaat nogal wat verwarring over wat een pasjessysteem nou precies is. En wat is nou eigenlijk het verschil met pas activatie? Ook komt de term backofficesysteem vaak voorbij. In dit artikel zullen we al deze onderwerpen aan je uitleggen. Daarnaast bieden we je ook nog een overzicht van de kosten, waar deze uit bestaan en welke tarieven er mogelijk zijn.
Een pasjessysteem is het systeem achter je laadpaal waarvoor je een laadpas nodig hebt. De officiële benaming hiervoor is backoffice systeem. Via dit systeem kun je alle laadgegevens van jouw laadstation zien. Deze bekijk je door in te loggen. De inloggegevens kun je aanmaken op "Laadpaal activeren". Op deze pagina activeer je ook jouw laadstation. De laadpassen kun je activeren via "Laadpas activeren".
In het backoffice systeem kun je de volgende gegevens bekijken:
Als iemand anders met zijn of haar laadpas gaat laden via jouw laadstation, dan wil je natuurlijk dat diegene de kosten zelf betaalt. De kosten worden automatisch doorberekend aan de hand van de vooraf ingestelde tarieven.
De termen pasjessysteem en pas activatie worden vaak door elkaar gehaald. Toch zijn dit twee totaal verschillende dingen. Daarom is backoffice systeem een betere benaming dan pasjessysteem. Zo ontstaat er al iets minder verwarring.
Pas activatie - Door middel van een laadpas kun je het laadstation activeren. Op deze manier is jouw laadstation niet door iedereen zomaar te gebruiken.
Pasjessysteem/backoffice systeem - Met behulp van een laadpas worden alle laadsessies op jouw laadstation geregistreerd. In het backoffice systeem kun je de gegevens die hierboven staan opgesomd bekijken.
Pas activatie | Pasjessysteem / Backoffice systeem | |
Laadstation activeren met laadpas (die is ingeregeld op het laadstation) | V | V |
Laadpas gebruiken om te laden bij openbaar laadstation | V | V |
Laadkosten doorberekenen aan iemand anders | X | V |
Persoonlijke gegevens inzien | X | V |
Transacties en laadsessies inzien | X | V |
Status van je laadstation bekijken | X | V |
Laadstation bedienen | X | V |
Facturen bekijken en downloaden | X | V |
Bekijken waar zich geschikte laadpunten bevinden | X | V |
Als je alleen beschikt over pas activatie en je wilt toch kunnen bijhouden hoeveel je hebt geladen, dan kun je ervoor kiezen om een kWh meter te installeren. Hierop kun je zelf aflezen hoeveel elektriciteit je laadstation heeft verbruikt. Wil je het graag online af kunnen lezen? Dan kun je een online verbruiksmonitor aansluiten op de kWh meter. Het enige nadeel hiervan is dat de facturatie niet automatisch gaat.
In het geval dat je jouw laadkosten wilt verhalen bij jouw werkgever is het goed om te overleggen wat deze van jou verwacht. In sommige gevallen zijn een kWh meter en online verbruiksmonitor niet voldoende.
Wil je een pasjessysteem aanschaffen van EVHUB of LS24? Dan zitten hier uiteraard kosten aan verbonden. De laadstations zijn duurder in aanschaf. Bij beide merken geldt dat je 2 laadpassen krijgt bij een enkel laadstation en 4 laadpassen bij een dubbel laadstation. Zodra je de laadpassen hebt geactiveerd, ontvang je de inloggegevens voor het backoffice systeem.
Per geladen kWh wordt een ingestelde onkostenvergoeding berekend. Deze staat standaard ingesteld op 23 cent per kWh. Daarnaast worden er ook per geladen kWh transactiekosten berekend. Als eigenaar van het laadstation met backoffice systeem kun je zelf de tarieven instellen. In de onderstaande tabel vind je een aantal voorbeelden van tarieven en de daaraan verbonden transactiekosten.
Ingestelde onkostenvergoeding per kWh | Transactiekosten per kWh |
23 cent | 1 cent |
28 cent | 1 cent |
35 cent | 6 cent |
Ingestelde onkostenvergoeding: Dit bedrag is voor de eigenaar van het laadstation.
Transactiekosten: Dit bedrag gaat naar EVHUB of LS24 als vergoeding voor het gebruik van het pasjessysteem.
Om gebruik te kunnen maken van het backoffice systeem sluit je een abonnement af. De kosten hiervoor bedragen: