Goed voorbereid op weg!

Wanneer je elektrisch rijdt of wilt gaan rijden, is het belangrijk dat je goed voorbereid op weg gaat. Hierbij moet je denken aan een laadpas en laadkabel in de auto, een volledig opgeladen accu en inzicht in de locaties waar je openbare laadpalen kunt vinden. Je hoeft zich dan niet af te vragen of je zonder stroom komt te zitten.Benzine- en dieselauto’s kunnen eenvoudig bijgevuld worden bij een tankstation langs de (snel)weg, dit geldt echter ook voor elektrische en hybride auto’s (d.m.v. het laden bij openbare laadstations).
 
Wat geldt voor een benzine- en dieselauto, geldt ook voor een elektrische of hybride auto: zorg voor een volle tank en/of accu voordat je een lange afstand af dient te leggen. Dit is niet de enige voorbereiding. Je kunt je daarnaast voorbereiden door de applicatie van oplaadpunten.nl te downloaden en vooraf (of tijdens een korte stop) inzicht te krijgen in de locaties van openbare laadpalen.
 
Op pad met een volle accu en inzicht in de locaties van openbare laadstations maken het mogelijk om te allen tijde voorzien te zijn van een accu waarmee je op de plaats van bestemming komt. Het meenemen van een laadkabel en laadpas maken het ook mogelijk om, wanneer je een openbaar laadstation treft, direct te starten met laden. Kom je echter eerder op een locatie waarbij je met een draagbaar laadstation kunt laden, dan is dit eveneens een goede mogelijkheid om te zorgen dat je accu volledig geladen is.
 
Naast deze voorbereiding is het verstandig om een applicatie als Routeradar te downloaden. Hierdoor heb je de actuele verkeersinformatie bij de hand. Met behulp van de actuele verkeersinformatie kun je anticiperen en kun je door een andere route te nemen zelfs stroom besparen.

Snelladen

Wij van Laadpaal24.nl dragen graag bij aan de informatievoorziening omtrent het laden van elektrische auto’s. Naast de onderstaande punten, kun je ook gebruik maken van snellaadstations.
 
Een goede voorbereiding is het halve werk. Denk o.a. aan:

  • een volle accu ten gunste van een groot actieradius
  • een applicatie met inzicht in de locaties van de openbare laadpalen
  • laadkabel en laadpas
  • draagbaar laadstation

Snelladen maakt het mogelijk om in een zeer kort tijdsbestek een groot deel van je accu op te laden. Een indicatie van hoelang het duurt voordat een accu op 80% zit (na de 80% duurt het laden wat langer), hangt het af van een aantal factoren, zoals de capaciteit van de batterij (hoeveel kWh is de batterij) die opgeladen moet worden en de capaciteit van het oplaadpunt (hoeveel ampère en hoeveel volt wordt er door het laadstation geleverd).
Bij een openbaar laadpunt laadt jij je elektrische auto in ongeveer drie á vier uur op. Velen laden het liefst ’s nachts de elektrische auto op. De snellaadpalen zijn ontwikkeld waardoor het laden minder tijd kost. Deze snellaadpalen kunnen een accu in 20 minuten opladen tot en met 80%.

Toekomst

Momenteel zijn er al 50 snellaadstations langs de snelwegen in Nederland. Uiteindelijk moeten er ongeveer 200 snellaadstations langs de snelwegen komen. Dit moet in de komende jaren gerealiseerd worden om de laadinfrastructuur nog verder te verbeteren.



Op de afbeelding hierboven is weergegeven waar de snellaadstations zijn geplaatst. Zoals u kunt zien zijn de snellaadstations vooral in het midden en westen van het land geplaatst. De overige, te plaatsen, snellaadstations moeten de overige delen in het land voorzien van een goede laadinfrastructuur.
Een positieve ontwikkeling is dat de plug-in hybride auto’s steeds populairder worden. Vorig jaar reden nog ongeveer 37.500 plug-in hybride auto’s in Nederland rond, nu zijn dat er al ruim 76.000. Naar verwachting zal het aantal nog verder stijgen. De Mitsubishi Outlander PHEV, de Volkswagen Golf en de hybride Toyota Auris waren vorig jaar het populairst. Ook de aantallen van volledig elektrische auto’s zullen naar verwachting stijgen.Laadpaal24 heeft voor de genoemde plug-in hybrides de bijbehorende laadkabel en laadpaal op maat.
 
Daarnaast heeft het Formule E-team (bestaand uit overheden, marktpartijen en maatschappelijke organisaties) het doel ‘het streven naar een groei van 75.000 particuliere EV-rijders in 2020’. Het is tot nu toe aantrekkelijk voor de zakelijke markt, maar diverse organisaties pleiten eveneens voor fiscale voordelen voor particulieren. De gedachte hierachter is dat het elektrisch rijden stimuleert.